8 valpar blev det....

Betsy hat fått 8 valpar 6 hanar och 2 tikar. Hon har varit så duktig, fast det tog ganska lång tid.
03.40kom första valpen och sista 12.20, lägger in mer exakta uppgifter sen.

Alla valparna har hon fött fram lätt, det som har varit jobbigt för henne antar jag att det har varit ganska långt mellan valparna. Jag som läst massor trodde att jag skulle få hjälpa till att torka nån valp, kanske gnugga lite extra,ta bort nån hinna, men jag har i princip inte behövt göra nåt.

Första valpen som kom följde inte moderkakan med, så det tog ett tag innan hon tog av navelsträngen, men därefter var det som att hon visste precis vad hon skulle göra. Jag hade ju tänkt att hon inte skulle få äta alla moderkakor, men eftersom jag tänkte att jag hjälper bara till om jag ser att det behövs så hörde jag bara ett glufsande efter varje valp, så Betsy åt alla kakor...

Efter 6.e valpen trodde jag halverst att det var klart, hon flämtade något med låg rätt lungt annars, så gnydde hon till och ut kom den, glupsk som hon är slukade hon moderkakan och bet av navelsträngen alldeles för nära valpen så det ville inte sluta blöda, försökte sätta klämma men den lossnade bara, blev till att ta hjälp av maken och knyta igen med en tråd, men inte så lätt då det bara finns en halv cm kvar, men det gick.  Tänkte att 1 tsk blodförlust eller vad det kan ha varit är ju inte så bra för en så liten kropp, men då jag släppte tillbaka han var han då en väldigt kavat kille som klättrade över sina 6 syskon fram till maten. 

Kände sen på magen och tyckte nog att det kändes som det kan vara en till, men Betsy la sig lungt helt utsträckt och diade, litade inte på hennes lung så jag satt kvar och efter ca 1,5 timme till tvärreste hon sig och ut ploppade en till.  Då var jag mer beredd, men fick ändå dra upp lite navelsträng ur munnen på henne och hålla emot så gick det fint.

Har tagit lite bilder som jag lägger upp sen, det är bara så svårt att få bra bilder på svarta hundar.(Fast3 av dem har lite vitt på bröstet)
Jag tycker det har varit en helt fantastisk upplevelse och jag måste erkänna att det har varit svårt att lämna dem ifred i valp lådan, men Betsy sköter dem utmärkt...

Nu är det dags för Betsy att få gå ut en sväng och se till att hon får dricka och så, jag tror hon skulle ligga kvar hur länge som helst om inte jag "drog" ut henne,  det syns att hon tycker att det är skönt att komma ut, men sen har hon bråttom tillbaka.
//Loella



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0